2010. július 26., hétfő

Déli autópálya? Álom volt csupán...



Volt egyszer egy álom, hogy Orosháza térségében is lesz autópálya
Honnan hová?
A déli autópálya Soprontól haladt volna dél felé Szombathely és Zalaegerszeg érintésével Nagykanizsáig, onnan tovább Kaposváron át Szekszárd felé. A tolnai megyeszékhely mellett híd vezetett volna át a Dunán, s még Szegedet is elérte, majd elhagyta volna egy új Tisza-híddal. Itt a 47-es főutat követve érintette volna Vásárhely térségét, majd Orosházát, Békéscsabát, legvégül Debrecent. A cívisváros és Nyíregyháza közé pedig gyorsforgalmi utat terveztek. Volt egy olyan terv is, hogy a Dunántúlon a nyomvonal jobban megközelíti a déli határt Pécs környékén, és Barcsig eljutva fordul északra Zalaegerszegnek.
Annak idején Orosháza önkormányzata is támogatta egy bizonyos összeggel vállalkozást, de aztán elcsendesedett minden. 1994 után félretették a tervet, s miután egy török vállalkozó is kilépett, így gyakorlatilag eltünt. A déli autópálya ötletére építve 1991-ben megalakult a Déli Autópálya (DAP) Kft. Az alapítók közé egy idő után valamennyi érintett önkormányzat belépett, a befizetett összegek után pedig részvényeket kaptak az időközben rt.-vé alakult cégben. Az autópálya magántőkéből, állami segítséggel épült és koncessziós alapon működött volna. A DAP Rt.-nek 1996-ra már 220 befektetője volt, 120 a nyomvonal mentén fekvő önkormányzat.
1998-ban még egy török befektető is erősítette az rt.-t, de 2001-ben kilépett, és ezzel együtt a társaságot is felszámolták. Szegeden a 90-es években Sz. Lukács Imre újságíró szerkesztésében még időszakos kiadvány is megjelent Déli utakon címmel, amely az érdekelt önkormányzatokat látta el információkkal.
Ha a DAP az eredeti tervek szerint megvalósult volna, akkor most magában foglalná a Kaposvárt északról elkerülő 610-es utat, az M9-es Szekszárdtól keletre eső részét az új Duna-híddal, valamint az M43-as Szegedet északról elkerülő, csaknem 3 kilométeres körívét. Mindhárom útszakasz a tervezett déli autópálya nyomvonalán fekszik.
A DAP Rt. 10 évig kísérletezett Magyarország leghosszabb, több mint 700 kilométeres sztrádájának megépítésével. Mégsem sikerült megszerezni az engedélyeket, és nem sikerült előteremteni hozzá a pénzt sem. Mi volt a kudarc oka? A kormányok egyrészt fontosabbnak tartották a sugaras irányú sztrádák megépítését, másrészt az M5-ös példáján látszott, hogy a magántőkéből épülő sztráda a magas útdíj miatt elfogadhatatlan az autósok számára.
Hátha az új nemzeti felemelkedés tervének része lesz ez az autópálya is, s lassan öregedő unokáink gyerekei esetleg autózhatnak is rajta. Ki tudja. De lehet, hogy akkorra nem lesz autó sem...
De azért csak izgat, hogy hol van a befizetett PÉNZ!?

Nincsenek megjegyzések: