2009. július 8., szerda

VÁROSIMÁZS

SZÉLJEGYZET
OROSHÁZA a 18. helyen a városimázs listán
Egy felmérés szerint 2008-ban a magyarországi 10 ezer feletti lakossággal rendelkező települések kategóriájában a 18. helyre került 48 ponttal. Előtte van 49 ponttal Kiskunhalas, Orosházát követi Jászberény 43 ponttal. 2007-ben még a 22. helyen állt városunk, most úgy tűnik az ismeretségünk javult. Az Image Factory és az Observer Budapest Médiafigyelő által készített rangsor szerint a vizsgált 37 nagyobb város között Esztergom vezet, őt követi Gyula s a 18. helyen áll a " mi kis városunk", Orosháza. A vizsgálat során 3 városcsoprtot alakítottak ki: 1. Megyei Jogú Városok, 2. Nagyvárosok, 3. Kisvárosok. Orosháza a nagyvárosok sorába került a maga 32 ezer körüli lakosságával. Nem tudom igazán eldönteni, hogy büszkének kell-e lennem ezért. Így keresem az érveket.
Mit vizsgáltak? A város hogyan jelent meg az országos médiában. Gyűjtötték a sajtóhíreket, rendszerezték azokat tartalmuk szerint, megnézték, hogy médiaközlések szerint mennyi volt az önálló kezdeményezés, vizsgálták a település honlapját, s azt is, hogy hány médiacsatornát mozgósítottak az adott időszakban. Ez egy eléggé egyoldalú vizsgálat, inkább ,médiaközpontú, s tudjuk a média a külkönlegesre, a botrányra harap. Ebből is kialakulhat egy városimázs, ha a megjelent írásokat tartalmuk szerint is sorrendbe, témakörökbe rendezzük.
De mi is a városimázs? Az a kép, ami kialakul az emberben egy adott településről, a település arculatáról, épületeiről, kulturális értékeiről, kultúrális vonzásáról, híres embereiről, rendezvényeiről, gazdaságáról és persze politikusairól. A City § Qulity honlapon ez áll: "Ha egy településnek van sajátos mondanivalója a külvilág számára, akkor rendelkeznie kell saját vizuális arculattal és arra felfűzött városmarketinggal is. De Magyarországon a városmarketing címén a legtöbb városban, csak belső propaganda folyik, amely leginkább a helyi lakosságnak szól és politikai tartalmakat hordoz."
Nos, ha boncolgatni kezdjük ezt a megállapítást máris egy tanulmány témáját vázoljuk fel, amely kérdései:1. Van mondanivalója Orosházának a külvilág számára, és pontosan megfogalmazva mi az, vagy mik azok? 2. Városképi arculata, építészeti értéke van-e a városnak, ami különleges? Ha van, mi az, s van-e érdeklődés iránta, másként van-e vonzereje? Mire lehet gazdasági téren ráépíteni egy városimázst? Van-e kulturális vonzereje a városnak?
Itt és most erre nem lehet felelni, hiszen kijelentéseket lehet tenni, de azok elhamarkodottak lennének. Egy dolgot azonban mindenképpen látni kellene, hogy van egy szűk, de nagytudású értelmiségi réteg, akik bevonása a döntéshozatalok előkészítésében megfelelő ösztönzéssel elengedhetetlen lenne.
Egy szó, mint száz úgy érzem ebben a rangsorban Orosházát nem a kultúra súlya emelte ide, inkább más jellegű médiaéhségből fakadó megjelentetési gyakoriság, tehát inkább politikai úgymond "botránycsinálások" adták a hírünket.
Az a jó városimázs, ha az emberek sokaságának ugyanaz a dolog jut eszébe a név hallatán.
Én azért felteszem a tisztelt Olvasóknak a kérdést, hogy mi Orosháza városimázsa!
Várom a válaszokat. Tehát egyszerűbben fogalmazok, mi jut eszébe, ha hallja vagy olvassa OROSHÁZA NEVÉT?

2 megjegyzés:

imi írta...

biztos is, hogy nem gyopárosfürdő miatt vagyunk a 18-ik helyen!

Névtelen írta...

Persze, hogy nem Gyopárosfürdő híre miatt került Orosháza ide. Aki tájokzott egy kicsit isa, az restelli is ezt a helyet, mertz a botrányok vittek ide.